tisdag 6 juli 2010

Målarkursen

Som jag nämnt tidigare så blev det denna vecka äntligen dags för en efterlängtad Målarkurs. Det är nybörjarkurs med akryl som en mor och dotter håller i här i Landskrona. Båda dessa har målat i ca 15 år och har mycket att lära ut. Även om jag målat några år så har jag aldrig fått någon hjälp eller teori om hur jag bör gå tillväga. Redan igår lärde jag mig massor på 3 timmar och idag bara fortsatte det! Kreativiteten flödar hos oss 10-12 deltagare som är i varierad ålder och har varierad målarvana.

Vi började igår med lite teori kring färglära och fick med hjälp av RÖD, BLÅ, GUL & VIT, försöka få fram så många nyanser som möjligt på ett kladdpapper. Det är förbluffande så mycket man kan lyckas blanda ihop med endast dessa färger. Och detta är fortfarande bara en liten del...

Därefter fick vi veta att vi ska få måla ett stilleben och en abstrakt tavla. Stilleben stod först på tur och jag tänkte inga positiva tankar. Jag har alltid valt abstrakta motiv eftersom jag velat slippa känna "rätt & fel" men nu fanns ingen återvändo. Dessutom fick vi massor med stöd och hjälp längs vägen, så det kändes inte så skrämmande till sist. Igår var dessutom vädret underbart så vi var flera som valde att stå ute och måla.

När det var dags att gå hem kl 12 såg min tavla ut såhär:
Idag stod den snällt och väntade på mer omsorg och efter ytterligare tre timmars målande lämnade jag den i följande skick:
Imorgon gissar jag att det är dags att sätta sista penseldragen innan vi går över till det mer abstrakta målandet. Oavsett slutresultatet så är jag mycket nöjd att jag valde att ta tid till denna kurs, vilket blev en ypperlig födelsedagspresent från mina föräldrar!
Allt jag hittills lärt mig fick till följd att idag när jag kom hem kände jag bara för att måla över flera av mina gamla tavlor och börja om - med de tekniker och den kunskap jag fått under bara dess två förmiddagar. Tidigare har jag varit otålig och velat ha tavlan färdig direkt, men nu har jag hållt på nästan 6 timmar med en tavla som fortfarande inte är klar...det är en ny upplevelse...
Fortsättning följer....


Inga kommentarer: